Ondertekening akte door bestuur

29 november 2019. Het is zover, de oprichtingsakte van de Stichting KSVA (KoBra Sportief Voor Anderen) wordt ondertekend op het kantoor van Notariskantoor Novia in Veenendaal. Het opstellen en deponeren van de akte werd allemaal gesponsord door Novia. En dan kregen we ook nog een warm welkom met een lekker kopje koffie. Top!

Stichting KSVA.. hoe is het zo gekomen? Tja, lang verhaal.

Voorjaar 2019 opperden Albert en Corrie Koedam (trainers van KoBra Sportief) het idee om met onze loopgroep een rondje IJsselmeer te lopen. En dan niet zomaar een rondje, maar vanuit onze thuisbasis, Veenendaal! 375 km. Hoe verzin je het? Maar de reacties waren enthousiast. Hoe gaaf zou het zijn om dit met zijn allen te doen. En als we dan toch gaan, kunnen we er dan niet iets extra’s aan verbinden? Zo ontstond het idee om te gaan lopen voor een goed doel. Liefst lokaal. Na veel overleg en plannen maken besloten we dat dit zo’n goed initiatief was. We hebben nog niet eens gelopen maar weten nu al dat we dit vaker gaan doen.

Om geld binnen te halen voor een goed doel, moet je een verhaal hebben. En natuurlijk wil je laten zien dat het geld ook op de juiste plaats terecht komt. Dan wordt het toch ineens wat serieuzer allemaal. Daarom werd besloten een stichting op te richten. Bij KoBra-Sportief lopen we vooral voor ons eigen plezier. We hebben gekozen voor de naam KoBra-Sportief Voor Anderen om te laten zien dat we iets doen voor anderen en behouden we de link met de loopgroep. In het beleidsplan van de stichting kun je lezen dat het bestuur geen vergoeding ontvangt. Alle inkomsten worden besteed aan goede doelen met een lokaal karakter.

Onze eerste activiteit, het Rondje IJsselmeer, lopen wij voor de Stichting Invitee, voor wie leeft met of na kanker. Een doel dat wij met zijn allen gekozen hebben maar wat mij persoonlijk erg aanspreekt. Ik weet helaas van dichtbij hoe klein jouw wereldje wordt als je te maken krijgt met deze ziekte. Stichting Invitee organiseert activiteiten en bijeenkomsten om patiënten de kans te geven even met iets anders bezig te zijn dan alleen hun ziekte. Omdat Stichting Invitee het vooral moet hebben van giften en donaties was de keuze voor dit doel snel gemaakt.

Het is bijzonder om te ervaren dat er zo ontzettend veel lokale bedrijven en bedrijfjes zijn die ons willen helpen. Op deze website zie je alle logo’s van de bedrijven die ons steunen. Financieel of met materialen en diensten. Vaak kleinere ondernemers, maar met een groot hart.

Een paar jaar geleden was ik bij de presentatie van het jaarFAIRslag van Tony’s Chocolonely. Daar spraken mensen die slachtoffer zijn geweest van (sexueel) misbruik, slavernij etc. Afschuwelijke verhalen, maar de mensen die ze vertelden zijn zo ontzettend sterk en zien het als missie om hun verhaal te vertellen en de wereld een beetje beter te maken. Ontzettend indrukwekkend en je realiseert je ineens weer hoe goed wij het hebben in Nederland. De presentaties werden aan elkaar gepraat door Johnny de Mol jr.

Eén uitspraak van hem is mij bijgebleven: “Als je de mogelijkheid hebt om iemand te helpen en je doet het niet, dan ben je gewoon een pannenkoek”. Ik wil geen pannenkoek zijn en vind het fijn dat ik de mogelijkheid heb om iets terug te doen voor de maatschappij.

Help jij ook mee? Je kunt al doneren vanaf 5 euro. De betaallink vind je op de website.

Dankjewel!

Monique van Bouwhorst